مدیریت شبکه های اجتماعی

No Comments

چگونه میتوان مدیری موفق در شبکه های اجتماعی باشیم؟

اگر در کسب و کار خود به دنبال مدیریت صحیح شبکه های اجتماعی خود هستید این مقاله را حتما دنبال کنید. امروزه زندگی همه ما با فناوری و ابزارهای آن گره خورده است. شبکه‌های اجتماعی عضوی جدا نشدنی از زندگی‌مان شده‌اند و تأثیرات آنها بر ابعاد مختلف کاری، زندگی اجتماعی و … کاملا محسوس است.

مدیریت نیز در روزگار تازه ابعاد جدیدی پیدا کرده است. به عنوان مدیری موفق، برای حفظ وجهه و شهرت‌تان باید مراودات مجازی‌تان را نیز به درستی مدیریت کنید. توئیتر، اینستاگرم، فیسبوک، لینکدین و … پای خود را به ارتباطات کاری نیز باز کرده‌اند.

در این مقاله سعی داریم تا از بعدی جدید مدیریت شبکه های اجتماعی را بررسی و پیشنهاداتی برای مدیریت صحیح تر برایتان ارائه کنیم.

تمام مخاطبان شما در این شبکه‌ها ظرفیت بالقوه‌ای برای بدل شدن به مشتریان، مخاطبان، ارباب‌رجوعان و به تعبیری دیگر دنبال کنندگان شما را دارند. دنبال کنندگانی که باید درست مدیریت بشوند. در ادامه پیشنهادات مدیران موفق حوزه دیجیتال مارکتینگ را در زمینه استفاده مناسب و مؤثر از شبکه‌ های اجتماعی را می‌خوانید:

۱. با هدف باشید
فرقی نمی‌کند که مدیریت تعداد اندکی کارمند را بر عهده دارید یا ابعاد مدیری‌تان گسترده‌تر است. در هر حال اگر بدانید که از چه محتوایی استفاده کنید، تاثیرات مثبت زیادی را در روابط خود شاهد خواهید بود. باید هدفمند و با برنامه در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید. اگر ندانید که قرار است در بستری که در اختیار دارید چه بنویسید و چه چیزهایی را با دیگران به اشتراک بگذارید، فقط و فقط وقت و انرژی‌تان هدر می‌رود. پس با برنامه و هدفی مشخص مدیریت صفحه‌تان را پیش ببرید. مدیری موفق برای تمام فعالیت‌های خود هدف و استراتژی دارد.

هدف و استراتژی از ملزومات جدی مدیریت موثر است. بی‌گدار به آب نزیند و فراموش نکنید که مدیریت فضای مجازی و مدیری آن نیز مانند دنیای واقعی، باید از پیش تعیین شده و منظم و آگاهانه پیش برود.

اینکه بدانید با توجه به قشری که در آن شبکه وجود دارد در کدام شبکه اجتماعی، حضورتان مفید تر است، نظم و همچنین تولید محتوا به اقتضای آن شبکه اجتماعی را حتماً در برنامه کاری خود قرار دهید.

۲. به صفحه های که دنبال میکنید دقت کنید

در صفحات مجازی‌تان امکان مشاهده صفحاتی که دنبال می‌کنید، برای مخاطبان‌تان وجود دارد. واقعیت این است کسانی که شما را به دقت رصد و بررسی می‌کنند، حتما و قطعا به سراغ ارتباطات‌تان خواهند رفت و می‌بینند که چه اشخاص، موضوعات و صفحاتی را دنبال می‌کنید (به عنوان مثال فالووینگ های شما در شبکه توییتر و اینستاگرم) پس حواس‌تان را جمع کنید تا اعتبار و وجهه‌تان را به خوبی حفظ کنید. مخاطبان و ارتباطات‌تان می‌تواند سرنخی برای شناخت بهتر شما از جانب دیگران باشد. به راحتی می‌توانید از این امکان استفاده کنید و خود را مطابق میل و هدفمند معرفی کنید. یادتان باشد که با انتخاب‌های بد خطر نکنید. شفاف، بابرنامه و مؤثر عمل کنید. البته در مواردی نیز باید حواس‌تان به موارد محرمانه‌ای از روابط‌تان باشد که دوست ندارید در معرض نمایش عمومی قرار بگیرد.

سرنخ‌هایی که این روزها فضای مجازی و ابزارهای آن در اختیار می‌گذارند، به عنوان رسانه ای قوی و به شدت تاثیرگذار عمل می‌کند. پس استفاده از آنها باید توام با دقت فراوان باشد. به هیچ وجه آن‌ها را دست‌کم نگیرید و بدانید کوچک‌ترین اشتباهات در این فضا می‌تواند عواقب نامطلوبی را برای‌تان به همراه بیاورد.

۳. شنونده‌ای موثر باشید

وقتی مدیریت عده‌ای از افراد را عهده‌دار می‌شوید، باید به حرف آن‌ها گوش بدهید. شنونده‌ای مؤثر باشید و سعی کنید در خلال شنیدن حرف دیگران، به مدیری موفق بدل شوید و فرمان هدایت را در جاده‌ای مناسب برانید.

مدیری موفق در شبکه‌ های اجتماعی نیز مستلزم شناخت درست مخاطبان و به تعبیری دیگر شنیدن حرف‌های آنها است. این شنیدن و درک مخاطب با پیگیری متقابل آن‌ها در صفحات اجتماعی شخصی‌شان مقدور است. با خواندن پست‌ها و محتوایی که دیگران تولید می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند، توانایی در دست گرفتن نبض مخاطبان را خواهید داشت و بهتر می‌توانید از خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان باخبر بشوید.

مدیری موفق به تک‌گویی و تک‌روی اعتقاد ندارد. درک حضور دیگران در شکل‌گیری فرایندها، ارتباطات و به نتیجه رسیدن هر اقدامی مهم‌ترین موضوعی است که باید به عنوان مدیری موفق آن را به کار بگیرید.

۴. مشارکت فعال داشته باشید

مدیری موفق هرگز به ارتباطات یک‌سویه اکتفا نمی‌کند. بستر مجازی ارتباطات دقیقا مانند دنیای حقیقی نیازمند بده‌بستان‌های مؤثر است. نباید از این مجال صرفا برای ارائه اطلاعات خود یا دریافت اطلاعات دیگران استفاده کنید.

مانند دنیای واقعی باید هم‌دردی، خوشحالی و درک خود نسبت به سایرین را فعالانه ابراز کنید. در دنیای مجازی حضور فعالانه به معنای استفاده از آداب خاص آن مانند لایک کردن و… است. در ابراز احساسات و عقاید خود خست به خرج ندهید. از گوشه گیری خود بیرون بیایید و ارتباط و حضوری مؤثر داشته باشید. گاهی اوقات با یک لایک، کامنت و یا یک حرکت مشابه ساده!

نقد و نظرات خود را مطرح کنید، اگر چیزی را می‌پسندید آن را به کمک ابزارهای موجود در فضای مجازی ابراز کنید. البته این به معنای زیاده‌روی کردن نیست. هر گونه فعالیت و اقدامی که در فضای مجازی صورت می‌دهید باید حساب شده و منطقی و صحیح باشد. پس دقت لازم را به خرج بدهید.

۵. الهام‌بخش باشید

متاسفانه در فضای مجازی بعضا شاهد انتشار محتوایی هستیم که تأثیرات منفی زیادی بر افراد می‌گذارند. این فضای تازه علیرغم وجود ظرفیت‌های فوق‌العاده مطلوبی که در اختیار مخاطب می‌گذارد، مضرات فراوانی نیز دارد. در چنین آشفته بازاری سعی کنید متفاوت باشید.

الهام بخش و مثبت باشید. تمام توان خور را به کار بگیرید تا منتشرکننده امید باشید و از ظرفیت و تریبونی که در اختیار دارید برای ایجاد تغییرات مثبت بهره ببرید. به عنوان شخصی که مدیری موفق در دنیای حقیقی است، مؤثر ظاهر بشوید و از دستاوردهای مثبت و موفقیت‌های‌تان برای دیگران بگویید. از ترس هایی بگویید که به امید و کامیابی بدل شده‌اند، اگر در تیم‌کاری‌تان یا نزدیکان و آشنایان خود شخصی را دارید که موفق و الهام‌بخش عمل کرده است، آن را با دیگر مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. سعی کنید الگویی شایسته باشید. دیگران را تشویق کنید و تجربه‌های‌تان را در اختیار بگذارید. قرار نیست که فضای مجازی، ما و دنیای‌مان را به نابودی بکشاند. اما اگر استفاده درست از آن را ندانید فرقی نمی‌کند که مدیری موفق هستید یا کارمندی ساده، به راحتی دچار شکست و اسارت فناوری خواهید شد.

قدرت رسانه‌های امروزی را به هیچ عنوان دست‌کم نگیرید. مدیری موفق باشید که سرزمین مجازی را نیز به درستی مدیریت می‌کند و از این قلمروی تازه به عنوان مکملی تمام عیار در دنیای حقیقی بهره می‌برد. فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسید و با نقاط قوت خود و رفع نقاط ضعف‌تان از فضای مجازی اهرمی برای موفقیت‌های بیشتر خود استفاده کنید.

شما مدیری موفق در دنیای غیرمجازی هستید، پس این رفتار را با خود به فضای مجازی نیز منتقل کنید. نظر شما درباره مدیریت شبکه‌های اجتماعی چیست؟ آیا برای آن راهکاری دارید؟

This is author biographical info, that can be used to tell more about you, your iterests, background and experience. You can change it on Admin > Users > Your Profile > Biographical Info page."

About us and this blog

We are a digital marketing company with a focus on helping our customers achieve great results across several key areas.

Request a free quote

We offer professional SEO services that help websites increase their organic search score drastically in order to compete for the highest rankings even when it comes to highly competitive keywords.

Subscribe to our newsletter!

There is no form with title: "SEOWP: MailChimp Subscribe Form – Vertical". Select a new form title if you rename it.

More from our blog

See all posts

Leave a Comment